System kontroli ciśnienia w oponach, czyli w skrócie TPMS, to obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu, które ma informować kierowcę o utracie ciśnienia w kołach pojazdu. TPMS to przydatna funkcja, która poza komfortem jazdy ma kluczowy wpływ na Twoje bezpieczeństwo. Dowiedz się więcej, jak działa czujnik ciśnienia w oponach.
TPMS to system kontroli ciśnienia w oponach , który bardzo szybko informuje kierowcę o problemie. Taka informacja jest bardzo ważna w kontekście szybkiej diagnostyki defektu, a przede wszystkim Twojego bezpieczeństwa. Utrata ciśnienia w oponach wynika zazwyczaj z dwóch głównych przyczyn: przenikania powietrza przez ścianki opon i wentyli oraz druga – uszkodzenia mechaniczne (np. najechanie na gwóźdź). TPMS dzieli się na 2 rodzaje. Czym się różnią?
TMPS bezpośredni informuje osobę kierującą pojazdem w czasie rzeczywistym o aktualnym stanie ciśnienia każdej z opon. Zawory, które są zamontowane w kołach, przekazują informację dzięki falom radiowym do systemu pokładowego samochodu, który gromadzi dane. Ogromną zaletą tego systemu jest dostarczanie informacji średnio co minutę.
TMPS pośredni występuje w większości klas aut średnich lub niskich, np. w modelach marki SEAT. Ten rodzaj oprogramowania jest tani do wdrożenia. Pośredni TMPS porównuje ciśnienie we wszystkich kołach i wykrywa niski poziom powietrza. Różnicą względem systemu pośredniego jest fakt, że informacje o utracie ciśnienia z kół uzyskasz dopiero po przebyciu kilku kilometrów.
Mimo że system kontroli ciśnienia w oponach jest mniej zaawansowany niż bezpośredni, jazda SEAT-em wciąż jest bezpieczna i pozwala w dość szybkim czasie na zidentyfikowanie problemu w postaci ciśnienia w kołach samochodu. Lepiej mieć taki system niż dokonywać pomiarów na stacji benzynowej ze względu na niepoprawność danych.
Czujnik ciśnienia powietrza w oponach znajduje się bezpośrednio za zaworem powietrznym lub może być przymocowany do obręczy. W pierwszym przypadku zaworek oznaczony jest kolorem, natomiast w drugim komputer samodzielnie rozpoznaje położenie opony. Wyniki pomiarów są widoczne na tablicy rozdzielczej lub ekranie komputera pokładowego.
Czujnik ciśnienia opon okazuje się bardzo pomocny w trakcie jazdy samochodem, bo przekazane informacje są zwykle bardzo precyzyjne i dokładne pokazują ciśnienie każdego koła. System kontroli ciśnienia w oponach jest bezpieczny, ponieważ na bieżąco uzyskujesz informację o stanie ciśnienia. Ważny jest też aspekt ekonomiczny – TMPS chroni przed skutkami niskiego ciśnienia, ma kluczowy wpływ na poziom spalania i szybsze zużycie opony.
To z kolei przekłada się na ekologię – opona będzie dłużej wykorzystywana i zmniejsza się emisja CO2. Czujnik ciśnienia powietrza w oponach to niezwykle przydatne narzędzie, które pozwala kierowcy na reakcję i uniknięcie ewentualnych zagrożeń. Wczesna diagnostyka problemu umożliwia natychmiastową reakcję i wymianę opony lub dopompowanie jej.