Czarny dym rury wydechowej – co oznacza i kiedy należy odwiedzić ASO SEAT-a

16-08-2020 14:56

Gazy wydostające się z rury wydechowej stanowią naturalne zjawisko, które wynika z charakteru pracy silnika i procesów spalania. Zazwyczaj są one przeźroczyste i dzięki temu niewidoczne, co oznacza odpowiednią mieszankę paliwa i jej prawidłowe spalanie. Kiedy z rury wydechowej wydostaje się też czarny dym, powinno to obudzić czujność właściciela pojazdu. Jakie mogą być przyczyny tego zjawiska?

Spaliny jako pierwszy test pracy układu paliwowo-napędowego

Spaliny są naturalnym produktem każdego procesu spalania nie tylko w samochodach, ale też w piecach centralnego ogrzewania, instalacjach przemysłowych czy domowych kuchniach. W motoryzacji ich skład ma duże znaczenie dla czystości środowiska naturalnego. Rosnąca liczba samochodów stanowi poważne zagrożenie dla jakości powietrza. Dlatego zarówno producenci, jak i różne organy kontrolne dokładają starań, aby poziom emisji tlenków węgla, azotu i siarki, a także węglowodorów i innych substancji był jak najniższy.

Kontrola jakości spalin jest jednym z punktów przeglądów okresowych, a surowe normy emisji spalin Euro precyzyjnie określają dopuszczalne poziomy poszczególnych związków. Dlatego spaliny stanowią pierwszy test, który pozwala wykryć nieprawidłowości w spalaniu paliwa, najczęściej wynikające z niewłaściwej pracy różnych podzespołów.

Czarny dym w samochodach z silnikiem Diesla – najczęstsze przyczyny

Spaliny zabarwione na czarno są problemem, który dotyczy głównie silników wysokoprężnych. Czarny dym pojawia się rzadko ze względu na to, że nowoczesne samochody mają już bardziej udoskonalone konstrukcje od swoich 20-letnich poprzedników. Z drugiej strony takie zjawisko zazwyczaj oznacza poważny problem i związaną z nim kosztowną naprawę. Czarne smugi wydostające się z wydechu mogą sygnalizować kilka problemów.

* Uszkodzenie wtryskiwaczy – te specyficzne części układu zasilania typu Common rail odpowiadają za podawanie mieszanki paliwa przy zachowaniu odpowiedniego ciśnienia i dawki. Uszkodzone wtryski zazwyczaj dozują olej napędowy z mniejszym ciśnieniem, często spowodowanym ich bezpośrednią awarią lub nieszczelnością układu. Powodem takiej usterki często jest zanieczyszczone paliwo, które ma negatywnym wpływ na wrażliwy układ. Wrażliwe na awarie są pompowtryski stosowane w silnikach wysokoprężnych

* Problemy z turbosprężarką – czarne gęste spaliny mogą też być następstwem problemów z turbiną sprężarki lub nieszczelnym, zużytym wężem przy jej chłodnicy. Uszkodzenia części takich jak łopatki zmiennej geometrii, wirnik czy koło kompresji zazwyczaj powodują wtłaczanie do cylindrów zbyt małej ilości powietrza. W efekcie spalanie jest niepełne i wiele zanieczyszczeń dostaje się do spalin.

* Usunięcie filtra cząstek stałych – często praktykowane przez właścicieli z powodu zapychania się tego elementu i związanych z tym kosztów oczyszczania.

Gęste czarne spaliny w autach benzynowych

Jeśli jesteś właścicielem Seata z silnikiem Diesla pojawienie się czarnego dymu powinno natychmiast skłonić Cię do wizyty w ASO. Nie oznacza to jednak, że problem tego typu nie dotyka też pojazdów z silnikami benzynowymi. Są one znacznie rzadsze, ale nie niemożliwe. W jakich okolicznościach Twój „benzyniak” może zadymić na czarno?

Głównym powodem takich usterek jest nieumiejętne tuningowanie pojazdu, a w szczególności elektroniki odpowiedzialnej za sterowanie jednostką napędową. Niewłaściwie przeprowadzona modyfikacja przyczynia się do podawania zbyt dużej ilości paliwa do komory spalania silnika. Następstwa są podobne jak w przypadku awarii wtrysków. Niekompletne spalanie prowadzi do wydzielania zanieczyszczeń w spalinach. Różnie między dieslami i silnikami benzynowymi polegają na tym, że w tym drugim przypadku auto dymi również podczas postoju i pracy silnika na luzie.